Zoekwoorden onderzoek

Een belangrijk onderdeel bij het beter vindbaar maken van websites is het zoekwoorden onderzoek. Hierbij onderzoek je wat mensen (uit je doelgroep) zoeken en met welke woorden ze dat doen.

Een zoekwoorden onderzoek kost veel tijd. In eerste instantie verzamel je zoveel mogelijk interessante zoekwoorden. Je onderzoekt hoe vaak elk zoekwoord wordt gebruikt en kiest de beste zoekwoorden voor je site. Tenslotte verwerk je de zoekwoorden in je website.

Inspiratie voor zoekwoorden

Bij het zoeken van interessante zoekwoorden kun je jezelf de volgende vragen stellen om inspiratie op te doen.

Hoe wordt je product genoemd? Meestal zijn er meerdere woorden om hetzelfde product te zoeken. Zoekt iemand bijvoorbeeld carbon wielen of carbon velgen voor zijn racefiets? Kijk welke variaties je voor jouw producten kunt bedenken.

Enkelvoud of meervoud? Bij producten, die uit één exemplaar bestaan, zoekt men vaak in enkelvoud, bijvoorbeeld tweedehands auto. Bij producten met meerdere exemplaren, zoals sokken, zoekt men in meervoud. Om producten te vergelijken wordt vaak meervoud gebruikt: digitale camera’s.

Afkorting? Bij sommige producten worden vaak afkortingen gebruikt, bijvoorbeeld digitale tv in plaats van digitale televisie.

Welke eigenschap van het product zoekt men? Bijvoorbeeld een bepaalde kleur, maat, materiaal of prijs: gele sokken, een flanellen pyjama of een goedkope vakantie. Bedenk welke eigenschappen voor jouw producten van belang zijn.

Welke stijl of beleving? Soms voegt men woorden toe als: stoer, hip, leuk, mooi, grappig, romantisch, bijvoorbeeld leuke dekbedovertrekken of sportief bedrijfsuitje. Denk goed na welke stijl of beleving bij jouw product past.

Voor wie zoekt men het product? Soms geven mensen in de zoekopdracht aan voor wie het product bedoeld is, bijvoorbeeld: dagje uit met de kids, cadeau baby 1 jaar of dameshorloges.

Wat wil men met het product doen? Soms wordt een werkwoord toegevoegd, zoals: huren, kopen, bestellen, vergelijken of downloaden.

Waar wil men het product gebruiken? Bijvoorbeeld bij meubels wordt vaak aan de zoekopdracht toegevoegd waar men het product wil gebruiken, zoals kast slaapkamer.

In welke plaats wordt het product gezocht? Vaak wordt een plaatsnaam toegevoegd, zoals coach amsterdam of als men een product online wil bestellen een woord als online of webshop.

Zoeker heeft een probleem, maar kent de oplossing niet. Soms weten mensen niet welk product ze nodig hebben. Ze zoeken dan met woorden, die het probleem omschrijven in plaats van gericht naar de oplossing te zoeken.

Zoekwoorden uitproberen

Voordat je de zoekwoorden voor je site kiest, is het verstandig ze in Google uit te proberen. Google weet het beste wat mensen zoeken als ze een bepaald woord gebruiken en laat zoekresultaten zien, die daar bij passen.

In veel gevallen is het wel duidelijk wat mensen zoeken als ze een bepaald zoekwoord gebruiken, maar je kunt er ook naast zitten. Misschien denk je veel mensen zwarte velgen voor een racefiets zoeken, maar als je het in Google probeert, blijkt het toch om velgen voor een auto te gaan.

Probeer daarom veel zoekwoorden uit en controleer aan de hand van de zoekresultaten, of het zoekwoord geschikt is voor jouw site.

Bronnen voor zoekwoorden

Om geschikte zoekwoorden te vinden, zijn er diverse bronnen die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld:

Google Search Console. In de Search Console zie je zoekwoorden waarbij pagina’s uit jouw site zichtbaar waren in de zoekresultaten. Google toont de data van de afgelopen 90 dagen.

Google AdWords. Bij een AdWords advertentiecampagne zie je welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze op de advertenties klikken. Je ziet ook welke woorden resultaten (bijvoorbeeld bestellingen) opleveren.

Webstatistieken. In webstatistieken, zoals in Google Analytics, zie je met welke zoekwoorden mensen je site hebben gevonden*.

* Vanaf medio 2013 geeft Google de meeste zoekwoorden niet meer door aan websites, maar er is altijd nog wel wat informatie te vinden.

Google Search. Probeer een zoekwoord uit en analyseer de resultaten die Google toont. In de titels en omschrijvingen van andere sites zie je vaak alternatieve zoekwoorden waar je nog niet aan had gedacht. Probeer ook eens een wildcard (* zoekwoord *) voor of achter het zoekwoord en kijk of de zoekresultaten nieuwe ideeën opleveren. En kijk naar de gerelateerde zoekopdrachten onderin de pagina.

Google gerelateerde zoekwoorden

Google Suggest. Begin in Google met het intikken van een zoekwoord en kijk welke suggesties voor zoekopdrachten Google doet. Deze suggesties zijn gebaseerd op veelgebruikte zoekopdrachten. Met de tool Übersuggest is snel een overzicht te genereren van alle suggesties (op basis van Microsoft Bing) bij een zoekwoord.

Google zoekwoord suggesties

Google Zoekwoordplanner. Deze tool is alleen beschikbaar voor AdWords adverteerders. De tool geeft ideeën voor zoekwoorden en geeft daarbij een indicatie hoe vaak een zoekwoord gebruikt wordt.

Zoekvolume controleren en zoekwoorden kiezen

De Google Zoekwoordplanner geeft een indicatie van het zoekvolume van een zoekwoord (hoe vaak wordt het per maand gebruikt). Je kunt hiermee toetsen welke informatie het meest gezocht wordt door je doelgroep.

Het zoekvolume helpt om te kiezen welke informatie in je site moet staan en waar je meeste aandacht aan moet geven. Veelgezochte productkenmerken verwerk je bijvoorbeeld in de titel van de pagina of noem je in de eerste paar regels. Minder vaak gezochte kenmerken vermeld je later in de pagina.

Staar je niet echter niet blind op het zoekvolume. Het is slechts een indicatie en het geeft soms een misleidend beeld. Gebruik altijd je gezond verstand.

Als je de zoekwoorden hebt gekozen, kun je daar de inhoud van je website op afstemmen.

Hulp nodig?
Een zoekwoorden onderzoek kost veel tijd. In plaats van alles zelf te doen, kun je het ook aan mij uitbesteden. Je ontvangt dan een uitgebreid rapport met zoekwoorden en advies hoe je deze in je site kunt verwerken.