Titel (Title)

De titel van een webpagina is één van de signalen voor Google om de relevantie van de pagina voor een zoekopdracht te bepalen. Omdat de titel veel zegt over het onderwerp van de pagina is het een belangrijk signaal.

Ook potentiële bezoekers kijken naar de titel van een pagina om vast te stellen of de pagina relevant voor hen is. Zorg daarom dat de titel duidelijk aangeeft wat er op de pagina te vinden is.

De HTML code van de paginatitel ziet er als volgt uit:

<head>
   <title>Titel van de pagina | Zoekvisie.nl</title> 
</head>

Een goede titel voldoet aan de volgende eigenschappen:

  • Beschrijft wat er op de pagina te vinden is.
  • Bevat de naam van de site.
  • Is uniek.
  • Bestaat uit zo’n 55 – 65 tekens. Google breekt de titel dan niet af in de zoekresultaten.
  • Bevat geen overdaad aan zoekwoorden.
  • Omdat mensen van links naar rechts lezen, kan het een voordeel zijn de belangrijkste zoekwoorden vooraan te plaatsen.

Google gebruikt een afwijkende titel in de zoekresultaten

Soms gebruikt Google niet de echte paginatitel in de zoekresultaten. Als de naam van de site ontbreekt, zet Google die er vaak zelf achter. En als een pagina geen titel heeft, of de titel past niet bij de inhoud van de pagina, kiest Google ook vaak een afwijkende titel voor de zoekresultaten. Meestal gebruiken ze dan de eerste koptekst op de pagina als titel.