Een snippet is de omschrijving bij een zoekresultaat in Google. Een goede omschrijving trekt de aandacht en stimuleert een bezoek aan je website.
Meestal bestaat de snippet uit 2 regels tekst met zo’n 160 tekens. Een enkele keer toont Google een langere snippet met zo’n 4 regels tekst.
Google ontleent de tekst van de snippet aan de inhoud van je pagina. Ook gebruiken ze vaak de inhoud van de Metatag Description van je pagina.
Rich snippet
Als je website gebruik maakt van gestructureerde gegevens kan Google ook extra informatie toevoegen aan de omschrijving in de zoekresultaten. Dit heten rich snippets. Een aantal voorbeelden staan hieronder.
Reviews. Erg bekend zijn de gele sterren die aangeven hoe een product of dienst wordt beoordeeld.
Productinformatie. Bij producten geeft Google bijvoorbeeld de prijs en de voorraadstatus weer.
Evenement. Bij concerten en evenementen is te zien waar en wanneer het evenement plaatsvindt.
Recept. Bij recepten is de kooktijd en het aantal calorieën te zien.
Persoon. Bij personen toont Google bijvoorbeeld het beroep of de functie van deze persoon.