Er is sprake van paginering (pagination in het Engels) als de inhoud van een pagina over meerdere pagina’s is verdeeld. In webshops zie je dat vaak als een productcategorie zoveel producten bevat, dat deze over meerdere pagina’s verdeeld worden. Ook lange nieuwsartikelen worden soms over meerdere pagina’s verdeeld.
Voor Google kan het lastig zijn te herkennen dat de pagina’s bij elkaar horen en te bepalen welke pagina uit zo’n reeks als zoekresultaat getoond moet worden. Je kunt Google op 2 manieren een handje helpen:
- Pagina met volledige inhoud. Maak een speciale pagina aan met de volledige inhoud (alle producten). Voeg in alle pagina’s uit de reeks een canonical code toe, die verwijst naar de pagina met de volledige inhoud. Google zal de pagina met volledige inhoud als zoekresultaat tonen.
- Gebruik rel=”next” en rel=”prev”. Voeg in alle pagina’s uit de reeks een code toe, die aangeeft wat de volgende en de vorige pagina uit de reeks is. Google weet dan dat deze pagina’s bij elkaar horen. In de zoekresultaten kiest Google steeds een pagina uit de reeks, die het beste past bij de zoekopdracht.
Voeg onderstaande codes toe (tussen <head> en </head>) in elke pagina uit de reeks. Geef bij rel=”next” de URL van de volgende pagina in de reeks en bij rel=”prev” de URL van de vorige pagina in de reeks. In de eerste pagina is geen rel=”prev” nodig en in de laatste pagina geen rel=”next”.
<link rel="prev" href="http://www.jouwsite.nl/categorie?p=1.html" />
<link rel="next" href="http://www.jouwsite.nl/categorie?p=3.html" />
Zie ook de informatie op Google Support: Gepagineerde inhoud aangeven.