Google Quality Rater Guidelines

De Google Quality Rater Guidelines bevatten richtlijnen voor de evaluators, die Google inhuurt om de relevantie en kwaliteit van zoekresultaten te beoordelen. Een evaluator krijgt een zoekopdracht met een zoekresultaat en beoordeelt vervolgens de relevantie en kwaliteit van het resultaat. De Quality Rater Guidelines beschrijven waar de evaluator op moet letten.

Google quality rating: relevantie en kwaliteit

Google gebruikt deze evaluaties o.a. om te toetsen of een wijziging in het ranking algoritme tot betere zoekresultaten leidt. De evaluaties hebben geen invloed op de zoekresultaten. Ze meten de kwaliteit van het algoritme.

De Quality Rater Guidelines zijn interessant omdat ze iets meer inzicht geven in hoe Google tegen websites aankijkt.

Google maakt bijvoorbeeld onderscheid tussen gewone websites en Your Money or Your Life websites. Dat zijn websites die gaan over zaken als gezondheid, financiën en levensgeluk. Voor dergelijke pagina’s gelden nog zwaardere kwaliteitseisen.

Ook deelt Google de inhoud van een pagina in in verschillende categorieën:

  • Main content (primaire inhoud): de inhoud, die samenhangt met het doel van de pagina, bijvoorbeeld productinformatie.
  • Supplementary content (secundaire inhoud): de inhoud, die samenhangt met de gebruiksvriendelijkheid van een pagina, bijvoorbeeld navigatie.
  • Advertenties: promotionele inhoud, die tegen betaling op de site staat.

Voor het beoordelen van de kwaliteit van een pagina telt vooral de primaire inhoud. Kenmerken van websites met een hoge kwaliteit zijn:

  • Deskundig, gezaghebbend en betrouwbaar.
  • Er is voldoende primaire inhoud van hoge kwaliteit. De inhoud past bij het doel van de site en er is te zien dat er veel tijd en moeite in is geïnvesteerd.
  • Op de website staat wie verantwoordelijk is voor de site. Bij webshops is er informatie over de klantenservice.
  • Degenen die verantwoordelijk zijn voor de primaire inhoud hebben een goede reputatie.

Kenmerken van websites met een lage kwaliteit zijn:

  • Er is weinig inhoud en aan de inhoud valt af te lezen dat er weinig tijd en talent in is geïnvesteerd.
  • De website bevat belemmeringen om het doel van de site te bereiken, bijvoorbeeld als er erg veel advertenties getoond worden.
  • Het blijft onduidelijk wie achter de site zit.
  • De website heeft een slechte reputatie.
  • De website heeft geen duidelijk doel.
  • De website bevat schadelijke software, is misleidend, is gevuld met automatisch gegenereerde tekst, bevat een overdaad aan zoekwoorden, houdt zich niet aan de regels van Google, e.d.

De volledige Search Quality Rater Guidelines (pdf) zijn bij Google te vinden.