Gestructureerde gegevens zijn speciale codes in een pagina, die Google gebruikt om extra informatie in de zoekresultaten te tonen. Bijvoorbeeld in de vorm van rich snippets of kenniskaarten.
Google kent diverse soorten rich snippets, bijvoorbeeld gele sterren om de waardering voor een bedrijf aan te geven.
Met gestructureerde gegevens begrijpt Google de informatie op een pagina beter. De gestructureerde gegevens geven duidelijk aan waar op de pagina een persoon of ding beschreven wordt en wat de eigenschappen daarvan zijn. Bijvoorbeeld een product met een afbeelding, prijs en voorraad.
Als Google jouw site als autoriteit ziet ten aanzien van een bepaald onderwerp, gebruikt het de gestructureerde gegevens mogelijk ook in een kenniskaart over dit onderwerp. Een kenniskaart is een overzicht met feiten over een specifieke persoon, plaats of ding.
Gestructureerde gegevens hebben geen invloed op de positie van je site in de zoekresultaten. Maar de uitgebreidere informatie in de zoekresultaten kan natuurlijk wel helpen extra bezoekers naar je site te lokken.
Er zijn diverse standaards om gestructureerde gegevens aan je site toe te voegen. Google adviseert met name:
- schema.org. Dit is een samenwerkingsverband tussen Google, Microsoft en Yahoo! Op schema.org/docs/faq.html is meer informatie te vinden.
- JSON-LD. Deze standaard gebruikt JavaScript om gestructureerde gegevens te definiëren. Meer informatie is te vinden op json-ld.org.
Maar Google ondersteunt ook andere standaards voor gestructureerde gegevens:
- microdata.
- microformats.
- RDFa.
Meer informatie is bij Google te vinden: Introduction to Structured Data.
Controleer de gestructureerde gegevens met Google’s Testing tool.