Facetnavigatie

Facetnavigatie is het verfijnen van een productoverzicht met behulp van filters. Bijvoorbeeld een overzicht met sokken met filters voor kenmerken als prijs, kleur, merk of maat.

Facetnavigatie

Door navigatie met filters ontstaat een groot aantal URL’s. Bijvoorbeeld:
../?categorie=sokken
../?categorie=sokken&kleur=blauw&maat=40
../?categorie=sokken&kleur=blauw&maat=41
../?categorie=sokken&kleur=blauw&maat=42
../?categorie=sokken&kleur=zwart&maat=40
../?categorie=sokken&kleur=zwart&maat=41
../?categorie=sokken&kleur=zwart&maat=42

Als er veel filters zijn, kunnen deze op eindeloos veel manieren worden gecombineerd. Er ontstaat dan een oneindig aantal pagina’s. Dit maakt de indexatie door Google minder efficiënt, mogelijk wordt er crawl budget verspilt. Het kan langer duren voordat Google nieuwe producten ontdekt.

Let daarom op de volgende zaken om de indexatie bij facetnavigatie efficiënter te laten verlopen:

  • Voeg kenmerken en hun waarden aan met parameters in de URL, bijvoorbeeld: ../categorie?categorie=sokken&kleur=blauw&prijsrange=5-10
  • Schakel filters uit, die een lege pagina opleveren (grijs deze opties uit).
  • Hanteer een vaste volgorde voor de parameters, zet de belangrijkste vooraan en de minst belangrijkste achteraan.
  • Gebruik rel=”canonical” bij filters met dubbele inhoud.
  • Neem alleen de canonical-versie van URL’s op in de XML sitemap.
  • Geef via de Search Console op wat het effect is van elke URL-parameter en geef daarbij aan wat Google met de parameter moet doen.

Kijk bij Google Webmaster Central voor meer informatie over facetnavigatie.