De doorklikratio (Click Through Rate of CTR) in zoekresultaten is het aantal kliks gedeeld door het aantal vertoningen. Oftewel het aantal maal dat een pagina bezocht wordt via de zoekresultaten gedeeld door het aantal maal dat de pagina zichtbaar is in de zoekresultaten.
Doorklikratio van invloed op positie in zoekresultaten?
De doorklikratio heeft geen directe invloed op de positie in Google. Het is een signaal met teveel ruis. Soms klikken mensen op een pagina, die vervolgens geen antwoord geeft op de vraag. En soms klikken ze niet, omdat het antwoord al in de omschrijving staat. In beide gevallen zegt de doorklikratio niets over de relevantie van de pagina.
De doorklikratio heeft mogelijk wel invloed hebben op de positie van een pagina als Google de zoekresultaten personaliseert. Als je vaak naar jaguar zoekt en meestal klikt op pagina’s over het automerk Jaguar, kan het zijn dat Google de pagina’s over het automerk een hogere positie geeft bij vervolg zoekopdrachten. Dit effect zal meestal erg minimaal zijn.