Het Canonical Link Element is een HTML code om dubbele inhoud (duplicate content) op te lossen. Er is sprake van dubbele inhoud als een pagina meer dan één adres (URL) heeft. Met het Canonical Link Element vertel je Google welke URL jij als het origineel ziet en welke als een kopie.
Als het Canonical Link Element correct en consistent wordt toegepast, ziet Google alle versies van een pagina als één geheel. De versie die in het Canonical Link Element als origineel staat, toont Google als zoekresultaat.
Het Canonical Link Element zorgt dat Google je website veel efficiënter kan indexeren, zodat het beschikbare crawl budget niet wordt verspild.
Canonical Link Element toepassen
Hoe werkt dit? Stel je hebt een productzicht met diverse sorteeropties, waardoor dubbele inhoud ontstaat:
http://www.voorbeeld.nl/sokken
http://www.voorbeeld.nl/sokken?sorteer=op-prijs
http://www.voorbeeld.nl/sokken?sorteer=op-merk
http://www.voorbeeld.nl/sokken?sorteer=alfabetisch
Het Canonical Link Element plaats je in alle versies van de pagina. Daarbij geef je de URL op van de versie je graag in de zoekindex opgenomen ziet. Geef, om fouten te voorkomen, altijd de complete URL op, inclusief de domeinnaam.
Bijvoorbeeld in de pagina http://www.voorbeeld.nl/sokken?sorteer=op-prijs
:
<head>
<link rel="canonical" href="http://www.voorbeeld.nl/sokken" />
</head>
Zie ook: (Google Support) Canonieke URL’s gebruiken.